sunnuntai 5. tammikuuta 2020

Takaisin kiinni unelmiin

3. pelitön päivä meneillään. Tämä viiden kuukauden retkahdukseni on saanut minut oikeasti pelokkaaksi siitä hetkestä, kun ulosottoni päättyy. Samalla minulla päättyy myös lähes kaikki uo:n ulkopuolistenkin velkojen maksut. Käytännössä minulla jää ensi elokuusta alkaen noin 1200e enemmän käyttörahaa palkasta käteen. Tuo raha tulisi pystyä säästämään ja sillä pitäisi pystyä toteuttamaan unelmia.

Ennen ulosottoon joutumista tuloni olivat lähes puolta pienemmät. Elin silloin samoin kuin nyt: kaikki menee, mikä tulee. En ole koskaan onnistunut säästämisessä, ainoastaan velan tekemisessä ja sen maksamisessa.
(Kyllä, avasin viime keväänä säästörahastot, mutta arvannette, mihin ne nyt syksyn aikana ovat palaneet)
En ole koskaan säästänyt mitään isoa hankintaa varten. En ole saanut kiksejä säästötilin saldosta, ainoastaan velkojen loppuun maksamisesta.
Tajusin eilen, että tämä asia on vinksallaan minun päässäni ja vaatii nyt työstöä seuraavien 6kk aikana.

Luulen tarvitsevani jonkinlaisen suunnitelman rahojen käytöstä, jota noudattaa säntillisesti. Osan rahoista olen ajatellut ohjata puolisolleni, osittain vanhan velan maksuun ja osittain esimerkiksi matkaa varten säästöön. Osa rahastoihin ja osa jonkinlaiselle säästötilille.
Alkuun maksan toki kaikki uo:n jälkeen jäljelle jäävät luotot pois, niitä ei montaa enää tuossa vaiheessa ole.

Vaikka pelaamattomuutta ei ole takana vasta kuin pari päivää, niin jännästi ajatukset ovat taas kääntyneet unelmiin. Minun unelmiini valitettavasti tarvitaan rahaa. Haluan matkustella, laittaa pihaa, ostaa kotiin uusia mattoja ja sohvan. Hymyilyttää kuinka lähellä mahdollisuus toteuttaa nuo haaveet alkaa jo olla.

Viimeisten kuukausien aikana haaveet ja unelmat olivat tauolla, elämä oli selviytymistä. On se vielä nytkin, mutta eri tavalla. Laskuja on taas maksamatta ajallaan, mutta tämän kuun palkasta saan jo valtaosan ajantasalle.

Toisaalta, olen selvinnyt viimeisistä yli 8 vuodesta varsin hyvin. Minulla on perhe, talo, matkustelemme, rahaa riittää elämiseen, lapsilla on harrastuksia jne.. olemme tulleet toimeen varsin hyvin, vaikka maksoin viimekin vuonna uo:n 12966,68 euroa. Jos ohjaisin tuon rahan säästöön, mitä se tekisikään yhteensä esimerkiksi 5 vuodessa.. voisin alkaa toteuttaa yhtä isompaa haavetta asuntosijoittamisesta.

Tekee melkein mieli sanoa, että onneksi minulla on vielä aikaa miettiä :)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti